The Compilation of Evaluation Criteria for the Country's Budget Document from the Experts' Point of View

Document Type : Original Article

Authors

1 Corresponding author: MSc student of public administration, faculty of management, university of Tehran, Tehran, Iran

2 professor in public administration. faculty of management. university of Tehran, Tehran. Iran

3 PHD in public administration, faculty of management, university of Tehran, Tehran, Iran

4 MSc student of public administration, faculty of management, university of Tehran, Tehran, Iran

Abstract

Preparing and editing the budget document is one of the most vital annual actions of governments. This document has a strategic role in making the government accountable for its duties, economic growth of the country, realization of social justice, planning at the macro level of the country and providing public services. In this qualitative research, the evaluation criteria of the budget document is considered and the question is raised, what are the evaluation criteria of the country's budget document? The participants of the current research were 18 managers, employees of the country's program and budget organization and university professors who were selected by snowball sampling and were subjected to in-depth and semi-structured interviews until theoretical saturation. After conducting each interview, its text was analyzed by theme analysis technique. In the end, the evaluation criteria of the country's budget document were identified in the form of 6 main themes of efficiency and effectiveness, alignment with laws and upstream documents, comprehensiveness, type of budgeting approach, prioritization of important issues of the country, and transparency along with 26 sub-themes and 77 codes.

Keywords


Smiley face

This article is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY-NC 4.0)”

ابوطالبیان رنجکش، بهاره. (1395). تغییر مبنا از نقدی به تعهدی در حسابداری دولتی به‌منظور افزایش ظرفیت مسئولیت پاسخگویی. پنجمین کنفرانس بین‌المللی مدیریت و حسابداری و دومین کنفرانس کارآفرینی و نوآوری‌های باز، مرکز همایش‌های پژوهشگاه نیرو، تهران.
احمدی، شهرزاد و سعیدی، پرویز. (1400). شناسایی پیشران‌های آینده تفکر استراتژیک مدیران در نظام بودجه‌ریزی ایران با رویکرد آینده‌پژوهی. پژوهش‌های برنامه و توسعه، 2(1)، 109-81.
آذر، عادل؛ آقایی، محمدعلی و جعفری، حمیدرضا. (1390). بررسی زیرساخت‌های موجود مؤسسات اعتباری غیربانکی برای استقرار نظام بودجه‌ریزی عملیاتی. فصلنامه علمی پژوهشی برنامه بندی و بودجه، 16(4)، 81-49.
آذر، علی و امیرخانی، طاهر. (1391). بودجه‌ریزی بر مبنای عملکرد: تئوری و مدل پیاده‌سازی. تهران: مؤسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه‌ریزی.
پورعزت، علی‌اصغر و سید رضایی، میر یعقوب. (1396). ارزشیابی عملکرد دولت و حکومت. تهران: انتشارات سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‌ها (سمت)، پژوهشکده تحقیق و توسعه علوم انسانی.
رستمی، ولی و برزگر خسروی، محمد. (1393). ماهیت حقوقی بودجه (سند یا قانون). پژوهشنامه حقوق اسلامی، 15(2)، 100-79.
زارعی، ژاله. (1397). ارزشیابی تعامل پایدار بودجه‌ای و ثبات مالی در اقتصاد ایران. بیست و هشتمین همایش سالانه سیاست پولی و ارزی اصلاحات ساختاری برای ثبات مالی، پژوهشکده پولی و بانکی، تهران.
سادات سجادی، معصومه. (1400). آسیب‌شناسی ابعاد اقتصاد کلان واگذاری بنگاه‌های دولتی به‌منظور جبران کسری بودجه. امنیت اقتصادی، 9(8)، 68-53.
سعیدی، پرویز و مزیدی، علیرضا. (1385). بودجه‌ریزی عملیاتی (مبانی، مفاهیم و التزامات قانونی). تهران: انتشارات نگاه دانش.
سلیمانی آشتیانی، محمد. (1386). بودجه و مفاهیم بودجه‌ریزی. تهران: اداره کل برنامه‌ریزی و فن‌آوری اطلاعات، گروه بودجه‌ریزی.
سید رضایی، میریعقوب و پورعزت، علی‌اصغر. (1395). تبیین ویژگی‌های سیستم مناسب بودجه‌بندی عمومی برای تحقق پیشرفت عادلانه.  فصلنامه علمی مدیریت سازمان‌های دولتی، 4(16)، 80-67.
صالحی، داوود. (1385). مبانی امور مالی و بودجه (در آموزش‌وپرورش). تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‌ها.
صفری، سعید و غلامرضایی، داوود. (1385). طراحی الگوی بودجه‌ریزی عملیاتی دستگاه‌های اجرایی کشور. دوماهنامه توسعه انسانی پلیس، 8(3)، 23-18.
علیزاده، کاظم و نوه ابراهیم، عبدالرحیم. (1399). چالش‌های بودجه‌ریزی عملیاتی در ایران. پژوهش‌های کاربردی در مدیریت و حسابداری، 5(18)، 103-90.
قورچیان، نادر و شهرکی‌پور، حسن. (1389). بررسی نظام‌های ارزیابی آموزش عالی در جهان به‌منظور ارائه مدل مناسب برای آموزش عالی کشور. آینده‌پژوهی مدیریت، 2(85)، 19-1.
کردلو، محمدرضا؛ دانش فرد، کرم الله؛ عالم تبریز، اکبر و تقوی، مهدی. (1399). بررسی تعیین استراتژی مرسوم در نظام بودجه‌ریزی ایران. فصلنامه مدیریت توسعه و تحول، (41)، 8-1.
محمدپور، احمد(1397). ضدروش، (جلد چهارم)، تهران، انتشارات لوگوس.
نمازی، محمد. (1392). حسابداری مدیریت استراتژیک (جلد اول). تهران: انتشارات سمت.
سازمان برنامه‌وبودجه کشور. (1400). قابل‌دسترسی در آدرس: https://www.mporg.ir
Brodkin, E. Z. (2011). Policy work: Street-level organizations under new managerialism. Journal of Public Administration Research and Theory, 21(2), 253–277.
Braun, V., & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative research in psychology, 3(2), 77-101.
Cimpoeru, M. V., & Cimpoeru, V. (2015). Budgetary transparency–an improving factor for corruption control and economic performance. Procedia Economics and Finance, 27, 579-586.
Drobiazgiewicz, J. (2019). The importance of a participatory budget in sustainable city management. Zeszyty Naukowe Akademii Morskiej w Szczecinie.
Drucker, M. (1975). The Importance of Internal Auditing for Higher Educational Administration. The Internal Auditor, 32(4), 57-63.
 Henke, E.O. (1972). Performance Evaluation for Non-profit Organizations. The Journal of Accountancy, 133(6), p51.
Hu, Q., Zhang, L., Zhang, W., & Zhang, S. (2020). Empirical Study on the Evaluation Model of Public Satisfaction With Local Government Budget Transparency: A Case From China. SAGE Open, 10(2), 2158244020924064.Igonina, L. L., Vikharev, V. V., Shurygin, S. V., & Yaroshenko, D. V. (2019). Budget potential of the region: attributive features and methods of assessment. International Journal of Economics & Business Administration, 7(1), 355-361.
Jovanović, T., & Vašiček, V. (2021). The role and application of accounting and budgeting information in government financial management process a qualitative study in Slovenia. Public Money & Management, 41(2), 99-106.
Joyce, P. G., & Pattison, S. (2010). Public budgeting in 2020: return to equilibrium, or continued mismatch between demands and resources?. Public Administration Review, 70, s24-s32.
Kasdin, S. (2017). An evaluation framework for budget reforms: A guide for assessing public budget systems and selecting budget process reforms. International journal of public administration, 40(2), 150-163.
Khodachek, I., & Timoshenko, K. (2018). Russian central government budgeting and public sector reform discourses: Paradigms, hybrids, and a “third way”. International Journal of Public Administration, 41(5-6), 460-477.
Oh, Y., Jeong, S. H., & Shin, H. (2019). A Strategy for a Sustainable Local Government: Are Participatory Governments More Efficient, Effective, and Equitable in the Budget Process?. Sustainability, 11(19), 1-16.
Mærøe, A. R., Norta, A., Tsap, V., & Pappel, I. (2021). Increasing citizen participation in e-participatory budgeting processes. Journal of Information Technology & Politics, 18(2), 125-147.
Sun, S., & Andrews, R. (2020). The determinants of fiscal transparency in Chinese city-level governments. Local Government Studies, 46(1), 44-67.
Valle-Cruz, D., Gil-Garcia, J. R., & Fernandez-Cortez, V. (2020, June). Towards smarter public budgeting? Understanding the potential of artificial intelligence techniques to support decision making in government. In The 21st Annual International Conference on Digital Government Research (pp. 232-242).