Identifying and prioritizing strategies to improve financial literacy in the capital market

Document Type : Original Article

Authors

1 economics faculty Kharazmi University, Tehran

2 انجمن مالی اسلامی

Abstract

Today, financial markets have become very important and most people in these markets are looking for new opportunities to invest and increase their assets. A level of financial literacy is required to access these financial markets and take advantage of the opportunities available to invest and participate in these markets. The main goal of the current research is to identify and prioritize strategies for improving financial literacy in the capital market. The statistical population of the research is experts and experts and activists in the field of capital market. In order to describe the findings, many tables and graphs were used. In addition, in order to better describe the data, central indices and dispersion indices were used. Student's t-test and Friedman's test were used to test the hypotheses. The most important results obtained in this research show that the three variables of changing financial attitude, changing financial behavior and improving financial knowledge respectively have a higher average rating and are the most important strategies for improving financial literacy in the capital market.

Keywords

Main Subjects


Smiley face

تفتیان، اکرم و شفیعی شورغین، مرضیه (1400) اهمیت سواد مالی در چارچوب رویکرد قابلیت،دومین همایش ملی مدیریت نوین و کسب و کارهای نوپا،شیراز.
جلیلوند، ابوالحسن (1397) تعاملات سواد مالی، احساسات سرمایه‌گذاران، ادراک ریسک و تمایل به سرمایه‌گذاری شواهدی از بورس اوراق بهادار تهران. فصلنامه علمی پژوهشی دانش سرمایه گذاری سال 7. شماره 28.
رسولی، امید و همت فر، محمود (1398) بررسی تاثیر سواد مالی، نگرش نسبت به ریسک و انگیزه پس انداز در کاهش ضعف سرمایه گذاران در صندوق های سرمایه گذاری.چهارمین کنفرانس ملی در مدیریت،حسابداری و اقتصاد با تاکید بر بازاریابی منطقه ای و جهانی،تهران.
زندی، اعظم (1399) تأثیر سواد مالی بر بازده پرتفوی سرمایه گذاران حقیقی، دومین کنفرانس حسابداری و مدیریت.
سابعی، فرح السادات و ناصرآبادی، دلیر و ضیایی، میثم (1400) تاثیر هوش مالی و سواد اطلاعاتی بر عملکرد حسابرسان در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران،اولین کنفرانس بین المللی چالشها و راهکارهای نوین در مهندسی صنایع و مدیریت و حسابداری،ساری.
شعبانی، لیلا و جعفری سرشت، داود (1394) سواد مالی و رفتارسرمایه گذاران.پنجمین کنفرانس ملی و سومین کنفرانس بین المللی حسابداری و مدیریت،تهران.
شمس زاده، باقر و داود آبادی فراهانی، حسن (1394) سواد مالی و حضور در بازار سهام، سومین کنفرانس بین المللی حسابداری و مدیریت،تهران.
عبدالرحیمیان، محمد حسین و بهاری مقدم، فرزاد (1397) بررسی سواد مالی و رویکردهای ارتقا آن برای سرمایه گذاران در بازارهای مالی. دومین کنفرانس بین المللی رویکردهای علمی پژوهشی در علوم انسانی.
عسگرزاده، غلامرضا و قانع، محمد (1399) سواد مالی و تاثیر آن بر تصمیم سرمایه گذاری در اوراق بهادار،پنجمین همایش بین المللی مدیریت، حسابداری، اقتصاد و علوم اجتماعی،همدان.
میرمحمدی صدرآبادی، محمد و شاکریان، حامد (1398) بررسی نقش سواد مالی و دانش مالی در تصمیم گیری سرمایه گذاران جهت سرمایه گذاری.
یگانه، زهرا و زارعی، سمیرا و هنرمندی، زهرا. (1398) بررسی رابطه میانجیگری خودکارآمدی مالی در نگرش مالی، مشارکت مالی و سواد مالی حسابداران، چهارمین کنفرانس ملی در مدیریت کسب و کار و بازرگانی،تهران.
Agarwal, S., Amromin, G., Ben-David, I., Chomsisengphet, S., & Evanoff, D. D. (2015). Financial literacy and financial planning: Evidence from India. Journal of Housing Economics, 27, 4-21.
Bajaj, I., & Kaur, M. (2021). Validating Financial Knowledge Scale Using Item Response Theory. Vision, 09722629211001994.
Fessler, P., Silgoner, M., & Weber, R. (2020). Financial knowledge, attitude and behavior: evidence from the Austrian Survey of Financial Literacy. Empirica, 47(4), 929-947.
Hancock, A. M., Jorgensen, B. L., & Swanson, M. S. (2020). College students and credit card use: The role of parents, work experience, financial knowledge, and credit card attitudes. Journal of family and economic issues, 34(4), 369-381.
Hsiao, Y. J., & Tsai, W. C. (2018). Financial literacy and participation in the derivatives markets. Journal of Banking & finance, 88, 15-29.
Kaiser, T., Lusardi, A., Menkhoff, L., & Urban, C. (2021). Financial education affects financial knowledge and downstream behaviors. Journal of Financial Economics.
Kozina, F. L; Ponikvar, N. (2015). Financial literacy of first-year university students: The role of education, International Journal of Management, Knowledge and Learning, 4 (2), 241-255.
Nicolini, G., & Haupt, M. (2019). The assessment of financial literacy: New evidence from Europe. International Journal of Financial Studies, 7(3), 54.
Ohaness G. P. Kevin J. Stephen B. Robert K. (2018). Financial Literacy and Behavioral Biases among Traditional Age College Students. Financial Education. 45: 163-181.
Riitsalu, L., & Murakas, R. (2018). Subjective financial knowledge, prudent behaviour and income: The predictors of financial well-being in Estonia. International Journal of Bank Marketing.
Robb, C. A., & Sharpe, D. L. (2021). Effect of personal financial knowledge on college students’ credit card behavior. Journal of Financial Counseling and Planning, 20(1).
Shen, C. H., Lin, S. J., Tang, D. P., & Hsiao, Y. J. (2016). The relationship between financial disputes and financial literacy. Pacific-Basin finance journal, 36, 46-65.
Tang, N., & Baker, A. (2016). Self-esteem, financial knowledge and financial behavior. Journal of Economic Psychology, 54, 164-176.