تأثیر راهبرد های دانش محور شرکت ها بر ایجاد ارزش و پایداری

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 نویسنده مسئول: دانش‌آموخته کارشناسی ارشد حسابداری، گروه حسابداری، دانشکده علوم اقتصادی و اداری، دانشگاه مازندران، ایران

2 استادیار گروه حسابداری، دانشکده علوم اقتصادی و اداری، دانشگاه مازندران، مازندران، ایران

چکیده

هدف تحقیق حاضر، بررسی تأثیر راهبرد­های دانش‌محور بر ایجاد ارزش و پایداری با رویکرد مقایسه­ای صنایع سنتی و غیرسنتی است. تحقیقات گذشته نشان می­دهد، امروزه منبع ارزش اقتصادی، تنها تولید محصولات برتر نیست، بلکه وجود سرمایه فکری متمایز است. سرمایه فکری را می­توان دانش، تجربه، فناوری سازمانی، روابط با مشتریان و مهارت­های حرفه­ای دانست که سبب ایجاد مزیت رقابتی شرکت در بازار سرمایه می­شود و می­تواند بر ارزش شرکت تأثیر بگذارد. در این مطالعه، داده‌های موردنیاز با استفاده از یک نمونه آماری شامل 78 شرکت از شرکت­های پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران در بازه زمانی 1391 تا 1395 گردآوری شد و برای تجزیه‌وتحلیل فرضیه‌های پژوهش از آزمون مقایسه میانگین دو جامعه و از مدل رگرسیون چندمتغیره با روش اثرات ثابت استفاده شده است. نتایج نشان می­دهد بین ضریب ارزش‌افزوده سرمایه فکری در صنایع سنتی و غیرسنتی تفاوت معنی‌دار وجود دارد. همچنین نتایج نشان می­دهد بین صنایع سنتی و صنایع غیرسنتی تفاوت معنی‌داری ازنظر راهبرد پایداری وجود دارد. دیگر نتابج فرضیه‌ها، نشان داد که تأثیر هریک از متغیرهای سرمایه­گذاری در منابع انسانی، سود عملیاتی و بهره­وری نیروی کار، ازنظر کارایی ایجاد ارزش، بین صنایع سنتی و غیرسنتی تفاوت معنی‌داری وجود دارد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Effect of Companies’ Knowledge-Based Strategies on Value Creation and Sustainability through a Comparative Approach between Traditional and Non-traditional Industries

نویسندگان [English]

  • Hussein Omidfar 1
  • Ghodratollah Barzgar 2
1 Corresponding author: MA in accounting, department of accounting, Faculty of Economics and Administrative Sciences, Mazandaran University, Mazandaran, Iran
2 Assistance professor, department of accounting, Faculty of Economics and Administrative Sciences, Mazandaran University, Mazandaran, Iran
چکیده [English]

This study is intended to investigate the effect of knowledge-based strategies on value creation and sustainability through a comparative approach between traditional and non-traditional industries. The previous researches have demonstrated that, right now, the source of economic value is not limited to the production of superior products; rather, possessing intellectual capital is regarded as an advantage. Intellectual capital can be introduced as knowledge, experience, organizational technology, customer relations and professional skills, which create a competitive advantage of the company in the capital market and can affect the values of the company. The required data of this study were collected by employing a statistical sample of 78 companies from those which were listed on Tehran Stock Exchange in 1391 to 1395. For the testing of research hypotheses, the comparison test of the average of the two communities and the multivariate regression model with fixed effects were employed. The results indicated that there was a significant difference between the value added ratio of intellectual capital in traditional and non-traditional industries. The results also showed that there was a significant difference between traditional and non-traditional industries in terms of sustainability strategy. Other results of testing hypotheses demonstrated that the effect of each of the investment variables on human resource, operating profit and manpower productivity, there was a significant difference between traditional and non-traditional industries in terms of value creation efficiency.

کلیدواژه‌ها [English]

  • value creation
  • intellectual capital
  • sustainability strategy
  • traditional industries (shareholder-oriented)
  • non-traditional industries (beneficiary-oriented)
اولی، محمدرضا؛ حاجی‌زاده، حسن و سعیدی، مجتبی (1395)، رابطه بین سرمایه فکری و بهره وری در شرکت‌های دارویی، پژوهش­های حسابداری مالی و حسابرسی، سال 8، ش 31: 73 ـ 91.
حاجیلری قلی‌آباد، زهرا؛ حسینی، سیدمهدی و چمنی، مرجان (۱۳۹۶)، بررسی ارزش‌افزوده سرمایه فکری بر بهروری کارکنان در شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران، اولین همایش حسابداری، مدیریت و اقتصاد با رویکرد پویایی اقتصاد ملی، ملایر، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ملایر.
حداد اسکویی، مهدی (1395)، بررسی نقش فرایند‌های مدیریت دانش بر توانمند سازی کارکنان و ایجاد ارزش در سازمان مطالعه موردی: کارکنان و نمایندگان بیمه ایران استان اردبیل، کنفرانس جامع علوم مدیریت و حسابداری.
رضایی، فرزین؛ همتی، حسن و زمانی عموقین، رامین (1388)، ارزیابی تأثیر سرمایه فکری در ایجاد ارزش‌افزوده (اقتصادی و بازار)، پژوهشنامه اقتصاد و کسب‌وکار، ش 1: 59 ـ 71.
کارنامه حقیقی، حسن، (1394)، ضریب فکری ارزش‌افزوده در شرکت­های داروسازی عضو بورس اوراق بهادار تهران (1392)، سال 26، ش 5.
نوروزی چشمه علی، الهام و روشن، سیدعلیقلی (1395)، مفهوم، مدل و الگوهای اندازه‌گیری سرمایه فکری، سومین همایش ملی مدیریت و حسابداری، جیرفت، همایش گستران.