نقش مدیریت راهبردی در بازار سرمایه نسبت به اعلان سود

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دکترای تخصصی حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد نجف آباد،اصفهان، ایران

چکیده

محتوای اطلاعاتی صورت­های مالی در تاریخ اعلان سود به نسبت دهه­های گذشته به‌میزان قابل‌توجهی افزایش یافته است. مؤلفه­ اصلی این افزایش، افشای مدیریت راهبردی در بازار سرمایه است. راهبردهای کسب‌وکار مدیریتی از دو بعد راهبرد رهبری بها و راهبرد تمایز بررسی‌شده و واکنش بازار نسبت به اعلان سود با استفاده از دو معیار بازده انباشته سهام به اعلان سود و واکنش حجم تجمعی معاملات به اعلان سود، بررسی شد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه شرکت­های پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران است. بازه زمانی انجام پژوهش سال‌های 1388 تا 1397 و روش نمونه‌گیری هدف‌مند شامل 149 شرکت است. روش اجرای پژوهش مبتنی‌بر رگرسیون چندمتغیره با الگوی حداقل مربعات معمولی و داده­های ترکیبی است. شواهد پژوهش حاکی از آن است که مدیریت با اتخاذ راهبرد رهبری بها و تمایز، واکنش بازده انباشته سهام به اعلان سود را نمی‌تواند تغییر دهد، لیکن مدیریت با اتخاذ راهبردهای کسب­وکار، حجم معاملات شرکت را تغییر می­دهد. مدیریت با اتخاذ راهبرد رهبری بها، حجم معاملات را افزایش و با اتخاذ راهبرد تمایز، حجم معاملات را کاهش می­دهد. درنتیجه، پیشنهاد می­شود شرکت­ها برای افزایش حجم معاملات، از راهبرد رهبری بها استفاده نمایند؛ زیرا اتخاذ راهبرد رهبری بهای محصولات، توجه بازار سرمایه به شرکت را برجسته می­نماید. مطالعه حاضر به ارتقای سطح دانش بازار از راهبردهای کسب­وکار و نظریه مدیریت راهبردی یاری می­رساند. به­طورکلی، نتایج نشان داد که واکنش بازار سرمایه نسبت به اعلان سود ازطریق اتخاذ راهبردهای رهبری بها و تمایز، قابل پیش­بینی است. براین‌اساس، به­عنوان توصیه­های اجرائی برای نظام مالی و اقتصادی کشور، علی­الخصوص بازار سرمایه که سهم مهمی در اقتصاد کلان دارد، پیشنهاد می­شود که شفافیت و افزایش اشراف اطلاعات مالی و اقتصادی شرکت­ها توسط سازمان بورس اوراق بهادار تهران درراستای افشای ریز اطلاعات راهبردهای کسب­وکار شرکت­ها در تارنمای کدال و دیگر نمایه­ها جهت جذب سرمایه­گذاران و سهام­داران بالفعل و بالقوه دنبال شود. 

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Role of Strategic Management in Capital Markets in Relation to Income Statement Vahid Bekhradinasab

نویسنده [English]

  • Vahid Bekhradinasab
PhD in accounting, department of accounting, Islamic azad university, najaf abad branch, Isfahan, Iran
چکیده [English]

Compared to previous decades, the information contents of financial statements have increased significantly over the past decade. The main component of this rise is the disclosure of strategic management in the capital market. Accordingly, this research is aimed at investigating the role of strategic management in the capital market regarding markets' reaction to income statement. Business management strategies were studied from two dimensions: pricing leadership strategy and differentiation strategy and market reaction to income statement using two criteria of accumulated stock return to income statement and reaction of cumulative trading volume to income statement. The statistical population of the study includes all companies listed on Tehran Stock Exchange. The time slot of conducting this research was from 2009 to 2016, and the purposive sampling method included 149 companies. The research was based on multivariate regression using ordinary minimum squares model and combined data. The results indicated that management cannot change the reaction of stock accumulated returns to income statement by resorting to price leadership and differentiation strategy. However, management is able to change the company's trading volume by adopting business strategies. Moreover, management increases the volume of transactions by adopting a price leadership strategy, and reduces the volume of transactions by adopting a differentiation strategy. As a result, it is recommended that companies use a pricing leadership strategy to increase trading volume because adopting a price leadership strategy draws the attention of the capital market towards the company. This study helps companies to raise the level of market knowledge and strategic management theory. The results also showed that the reaction of the capital market to the income statement will be predictable through the adoption of pricing and differentiation leadership strategies. Accordingly, the researcher suggest that transparency and increasing financial and economic intelligence of companies by the Securities Exchange Organization be enhanced for the fulfillment of recommendations for the country's financial and economic system, especially the capital market, which plays an important role in macroeconomics and to disclose detailed information of the business strategies of the companies in the Codal website and other indexes, for attracting present and potential investors and shareholders.

کلیدواژه‌ها [English]

  • strategic management
  • price leadership strategy
  • differentiation strategy
  • market reaction to income statement
ژولانژاد، فاطمه و بخردی­نسب، وحید (1397)، بررسی تطبیقی ضریب واکنش شرکت‌‎هایی با اتخاذ راهبردهای کسب‌وکار رهبری هزینه و شرکت‌هایی با اتخاذ راهبردهای کسب‌وکار متمایز نسبت به اعلان سود با استفاده از معادلات شکست ساختاری، مهندسی مالی و مدیریت اوراق بهادار، 9(34): 143 ـ 174.
عرب‌مازار یزدی، محمد و کرانی، کامبیز (1390)، بررسی رابطه بین راهبرد افزایش سود و ضریب واکنش سود، شواهدی از بورس اوراق بهادار تهران، بررسی‌های حسابداری و حسابرسی، دوره 18، ش 64: 128 ـ 113.
فروغی، داریوش و آیسک،  سیدسعید‌مهرداد (1394)، بررسی واکنش بازار به زمان اعلام سود هر سهم پیش‌بینی‌شده، پژوهش­های تجربی حسابداری، مقاله 8، دوره 5، ش 1، پاییز : 139 ـ 162.
 مشبکی، اصغر و موسوی، سیدمحمد (1391)، رابطه هماهنگی استراتژیک بین راهبرد های تجاری، راهبرد های منابع انسانی و ساختار سازمانی، مدیریت فرهنگ سازمانی، دوره دهم، ش1: 33 ـ60.