بررسی تأثیر استراتژی راهبردی تجاری بر تطابق بودجه هزینه ها و درآمدها در بازار سرمایه ایران؛ با تأکید بر نقش هزینه های نمایندگی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 عضو علمی گروه حسابداری، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

2 دانشیار گروه حسابداری، دانشکده اقتصاد و حسابداری، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.

چکیده

اطلاعات حسابداری که در آن‌ها سطح معقولی از اصل تطابق رعایت شده است، یک منبع اطلاعاتی سودمند در امر تصمیم­گیری و البته پیش­بینی رخدادهای مالی آتی می­باشند. باتوجه‌به اطلاعات ذکرشده در صورت­های مالی، این امر ضروری به نظر می­رسد تا اطمینان در مورد اطلاعات حسابداری در مقابل عدم اطمینان اطلاعات موجود در بازار مورد آزمون قرار گیرد، چراکه بسیاری از پژوهشگران معتقدند اصل تطابق هزینه­ها با درآمدها، عدم اطمینان نسبت به اطلاعات را کاهش خواهد داد. این در حالی است که اتخاذ راهبرد رهبری توسط شرکت می­تواند ساختار هزینه شرکت را تحت تأثیر قرار دهد و افزایش هزینه­های نمایندگی موجب تشدید این امر می­شود. دراین‌راستا، در مطالعه حاضر تلاش شد تا با استفاده از داده­های 106 شرکت پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران طی دوره زمانی 1393 تا 1398 و رگرسیون چندمتغیره به بررسی تأثیر سیاست راهبردی تجاری و هزینه­های نمایندگی بر تطابق بودجه هزینه­ها با درآمدها پرداخته شود. نتایج بررسی­ها نشان داد که ارتباطی معنی‌دار و مستقیم بین پیروی از راهبرد رهبری هزینه و تطابق بودجه هزینه­ها با درآمدها برقرار است و هزینه­های نمایندگی موجب تضعیف ارتباط مستقیم بین پیروی از راهبرد رهبری هزینه و تطابق بودجه هزینه­ها با درآمدها می­شود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Investigating the Effect of Business Strategy on Matching Budget of Costs and Revenues in the Iranian Capital Market, Emphasizing the Role of Agency costs

نویسندگان [English]

  • Sedighe Kamranrad 1
  • Roya Darabi 2
1 Department of Accounting, Payame Noor University, Tehran, Iran.
2 Associate Professor of Accounting Department, Economics and Accounting Faculty, South Tehran branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
چکیده [English]

Accounting information in which a reasonable level of compliance has been observed is a useful source of information for making decisions and, of course, predicting future financial events. According to the information mentioned in the financial statements, this is necessary to test the reliability of accounting information against the uncertainty of market information, because many researchers believe that the principle of matching costs with revenues will reduce uncertainty about information. However, the adoption of a leadership strategy by the company can affect the cost structure of the company and an increase agency cost exacerbates this. In this regard, in the present study, an attempt was made to use the data of 106 companies listed on the Tehran Stock Exchange during the period 2014 to 2019 and multivariate regression to examine the impact of strategic business strategy and agency costs on matching budget of costs with revenues to be paid. The results of the study showed that there is a significant and direct relationship between following the cost leadership strategy and matching budget of costs with revenues and agency costs weaken the direct link between following a cost leadership strategy and matching costs to revenue.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Strategic Business Strategy
  • Budget of Cost and Revenue Matching
  • Agency Costs