بررسی رابطه ساختار سرمایه و اقدامات بازاریابی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استادیار، گروه مهندسی مالی، دانشکده مهندسی صنایع، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، تهران، ایران

چکیده

خروجی حاصل از روابط مستقیم/غیرمستقیم ساختار مالی شرکت‌ها و اقدامات بازاریابی و تأثیر بلندمدت آن‌ها بر تلقی مشتریان دارای ابعاد نظری متنوعی در مطالعات کشورهای مختلف است. این مقاله‌ رابطه میان ساختار سرمایه و اقدامات بازاریابی شرکت‌های بیمه را با تأکید بر تبلیغات و ابعاد مالی بااهمیت در شرکت‌ها مورد تحلیل قرار می‌دهد. در راستای این امر با جمع‌آوری داده‌های شرکت‌های بیمه پذیرفته‌شده در بازار سرمایه ایران در دوره زمانی 1394-1399 با استفاده از رگرسیون پانل دیتا و گشتاوری تعمیم یافته، ایستایی و پویایی روابط مورد بررسی قرار می‌گیرد. نتایج این تحقیق نشان می‌دهد که اگرچه مشتریان نسبت به ساختار سرمایه شرکت اطلاعی ندارند اما نتایج برآمده ناشی از آن را در نتیجه رفتار بازاریابی شرکت‌های بیمه درک می‌کنند. شرکت‌هایی که از اهرم مالی بیشتر بهره می‌گیرند، مجبور به پرداخت بدهی از محل منابع داخلی شرکت شده و این امر می‌تواند علاوه بر مشکلات نمایندگی و کاهش ارزش بازاری، شرکت را در فعالیت‌های بازاریابی کندتر نموده و در نهایت تأثیر منفی بر تلقی مشتریان داشته باشد. نتایج این پژوهش می‌تواند در اتخاذ تصمیمات جامع از سوی مدیران شرکت‌های بیمه در انتخاب تأمین مالی مناسب از حیث تأثیر بر رضایت‌مندی مشتریان سودمند باشد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Investigating the Relationship between Capital Structure and Marketing Measures

نویسنده [English]

  • Hossein Mohseni
Asistant professor, department of financial engineering, faculty of industrial engineering, k.n.toosi university of technology, Tehran, Iran
چکیده [English]

The output of direct / indirect relationships of companies' financial structure and marketing measures and their long-term impact on customer satisfaction has various theoretical dimensions in different countries. This article analyzes the relationship between capital structure and marketing practices of insurance companies with emphasis on advertising and important financial dimensions in companies. In this regard, by collecting data of insurance companies listed on Iranian capital market in the period 2015-2020 using data panel regression and generalized method of moment, the statics and dynamics of relationships are examined. The results of this study show that although customers do not know about the capital structure of the company, but the results are understood as a result of the marketing behavior of insurance companies. Companies that use more financial leverage are forced to pay debts from the company's internal resources, and this can, in addition to agency problems and devaluation of the market, slow down the company in marketing activities and ultimately have a negative impact on customer satisfaction. The results can be helpful in making comprehensive decisions by managers of insurance companies in choosing the appropriate financing in terms of the effect on customer satisfaction.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Capital Structure
  • Advertising
  • Insurance Companies
خجسته، نازنین؛ چیرانی، ابراهیم؛ شبگو منصف، سید محمود و شاهرودی، کامبیز (1400). اثرات تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی بر تأمین مالی شرکت‌های کوچک و متوسط. اقتصاد مالی، 15(54)، 180-161.
رضایی دولت‌آبادی، حسین؛ امیری عقدایی، سید فتح‌الله؛ رفعت، بتول و ایزدی، فاطمه (1393). تأثیرپذیری رابطۀ ساختار سرمایه و عملکرد مالی شرکت‌ها از رقابت بازار محصول و نوع استراتژی کسب‌وکار شرکت‌ها. راهبرد مدیریت مالی، 2(1)، 58-39.
نیک‌بخت، محمدرضا؛ صابر ماهانی، معصومه و دلدار، مصطفی (1398). بررسی تأثیر تمرکز بر مشتری بر ساختار سرمایه و سررسید بدهی. مجله دانش حسابداری، 10(1)، 65-39.
وظیفه‌دوست، حسین؛ بوداقی خواجه نوبر، حسین و عبدلی، مریم (1396). بررسی تأثیر استراتژی‌های بازاریابی رابطه‌مند بر رضایت‌مندی مشتریان و وفاداری مشتریان بانک انصار. پژوهش‌های مدیریت راهبردی، 23(66)، 165-143.
یزدان‌شناس، مهدی؛ بهبهانی‌نیا، پریسا سادات و ولی‌زاده لاریجانی، اعظم (1395). اثر کارایی مدیریت، اندازه و ساختار سرمایه بر ادراک از کیفیت خدمات و عملکرد بانک‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران. پژوهش‌های تجربی حسابداری، 6(2)، 236-211.
Anderson, Eugene and Sanal K. Mazvancheryl. (2004). Customer Satisfaction and Shareholder Value. Journal of Marketing, 68 (October), 172–85.
Anderson, Eugene W., Claes Fornell, and Donald R. Lehmann. (1994). Customer Satisfaction, Market Share, and Profitability. Journal of Marketing, 58 (July), 53–66.
Bagwell, Kyle. (2007). The Economic Analysis of Advertising. Handbook of Industrial Organization, Volume 3, 1701-1844.
Boulding, William, Eunkyu Lee, and Richard Staelin. (1994). Marketing the Mix: Do Advertising, Promotions and Sales Force Activities Lead to Differentiation?. Journal of Marketing Research, 31 (May), 159-172.
Comanor, William S. and Thomas A. Wilson. (1967). Advertising, Market Structure and Performance. The Review of Economics and Statistics, 49, 423-40.
Fornell, Claes, Sunil Mithas, Forrest V. Morgeson III, and M.S. Krishnan. (2006). Customer Satisfaction and Stock Prices: High Returns, Low Risk. Journal of Marketing, 70 (January), 3-14.
Grullon, Gustava, George Kanatas and Piyush Kumar. (2006). The Impact of Capital Structure on Advertising Competition: An Empirical Study. Journal of Business, 79(6), 3101-3124.
Han, J. K., Kim, N., Srivastava, R. K. (1998). Market orientation and organizational performance:Is innovation a missing link?. Journal of Marketing, 62(4), 30–45.
Homburg, Christian, and Ruth M. Stock. (2004). The Link between Salespeople's Job Satisfaction and Customer Satisfaction in a Business-to-Business Context: A Dyadic Analysis. Journal of the Academy of Marketing Science, 32(2), 144-158.
Joshi, Amit, and Dominique M. Hanssens. (2010). The Direct and Indirect Effects of Advertising Spending on Firm Value. Journal of Marketing, 74 (January), 20-33.
Luo, Xeuming and C.B. Bhattacharya. (2006). Corporate Social Responsibility, Customer Satisfaction, and Market Value. Journal of Marketing, 70 (October), 1-19.
Luo, Xeuming and Christian Homburg. (2007). Neglected Outcomes of Customer Satisfaction. Journal of Marketing, 71 (April), 133-149.
McAlister, Leigh, Raji Srinivasan, and MinChung Kim. (2007). Advertising, Research and Development, and Systematic Risk of the Firm. Journal of Marketing, 71 (January), 35–48.
Mittal, Vikas and Wagner A Kamakura. (2001). Satisfaction, Repurchase Intent, Repurchase Behavior: Investigating the Moderating Effects of Customer Characteristics. Journal of Marketing Research, 38 (Febuary), 131-142.
Modigliani, F. and Miller, M.H. (1963) Corporate Income Taxes and the Cost of Capital: A Correction. American Economic Review, 53, 433-443.
Molla, M.I. and Rahaman, M.K.B. (2022). Effect of advertising spending on operating and market performance of banks: empirical evidence from Bangladesh. Asian Journal of Accounting Research, Vol. 7 No. 1, 97-110.
Narasimhan, Om, Surendra Rajiv, and Shantanu Dutta. (2006). Absorptive Capacity in High-Technology Markets: The Competitive Advantage of the Haves. Marketing Science, 25(5), 510-524.
Phillips, Gordon M. (1995). Increased Debt and Industry Product Markets: An Empirical Analysis. Journal of Financial Economics, 37(2), 189-238.
Sadeghi Shahdani, M., Chavoshi, K., & Mohseni, H. (2012). Determining the Relationship between Market Structure and Capital Structure in Tehran Stock Exchange. Journal of Economic Modeling Research, 3(9), 21-50.
Seiders, Kathleen, Glenn B. Voss, Dhruv Grewal, and Andrea L. Godfrey. (2005). Do Satisfied Customers Buy More? Examining the Moderating Influences in a Retail Context. Journal of Marketing, 69 (October), 26-43.
Sharpe, Steven A. (1994). Financial Market Imperfections, Firm Leverage, and the Cyclicality of Employment. The American Economic Review, 84(4),1060-1074.
Shumway, Tyler. (2001). Forecasting Bankruptcy More Accurately: A Simple Hazard Model. Journal of Business, 74(1), 101-124.
Song, Reo & Vadakkepatt, Gautham & Lehmann, Donald. (2015). The Impact of Capital Structure on Marketing Effort and Customer Satisfaction.
Srivastava, Rajenda K., Tasadduq A. Shervani, and Liam Fahey. (1998). Market-Based Assets and Shareholder Value: A Framework for Analysis. Journal of Marketing, 62 (January), 2-18.
Tuli, Kapil and Sundar Bharadwaj. (2009). Customer Satisfaction and Stock Returns Risk. Journal of Marketing, 73 (December), 184-197.
Wies, S., Hoffmann, A.O., Aspara, I.J. and Pennings, J.M. (2019). Can advertising investments counter the negative impact of shareholder complaints on firm value?. Journal of Marketing, 83(4), 58-80.